Presentation av funktionär

 

Mats

Cirkelfys och HIT.

CIRKELFYS onsdagar kl 17:30!

Cirkelfyspasset är en ösig, svettig och rolig, träningsform för hela kroppen.
Du tränar det kroppen är byggd för, sträcka, böja, rotera och ger kroppen det den inte får i vardagen.
Så som stabilitet, styrka, rörlighet, balans, kondition och lite koordination.
I fokus står teknik, hållning, medvetenhet och att utföra rörelserna rätt. Efter det lägger vi på belastning.

Du avgör själv intensiteten, men Cirkelfys ligger på Medelnivå.

Övningarna varierar från enkla till totalövningar för hela kroppen. Man jobbar med kroppen enbart eller med redskap såsom skivstänger, brädor, bosuplattor och kettlebells m m.
Träningen är uppbyggd längs en bana med tio stationer. I grupper om fyra personer rör man sig runt banan, 45 sek:s träning och sen ett kort uppehåll för byte till nästa station. Du kör tre varv med 1 min:s vila mellan varven.
 
HIT söndagar kl 17:00!

På senare tid har intresset för intensiv träning tagit fart i media och i träningsutbudet – både i Friskis&Svettis utbud och hos våra kollegor. Detta samtidigt som den lugnare träningen också växer och får mycket fokus. Många väljer att träna både låg- och högintensiv träning.

Passet är det tuffaste i vårt utbud. Känslan och karaktären är sportig, atletisk, drivande, intensiv, tuff träning – men med glimten i ögat. Den sportiga känslan går som en röd tråd genom hela passet och präglar allt från ledarskap till val av utrustning/redskap och övningar, till utformning och karaktär på uppvärmning, avslut osv.
Passet innehåller fyra zoner. I varje zon är man fyra minuter. I zonerna är det tre övningar som loopas i eget tempo. Utmaningen för deltagarna är att hinna så många reps/loopar som möjligt. Vilan mellan intervallerna är en minut. Passet avslutas med en finaldel.
 
Under passet får vi med alla träningskvaliteter, men det mest påtagliga kommer vara att vi utmanar konditionen och den uthålliga styrkan. Vi får även med koordination, explosivitet, spänst, snabbhet, stabilitet, rörlighet osv. Vi utgår från basala grundfunktioner och rörelser där vi jobbar med stora delar av kroppen och i alla rörelseplan. Hoppa, springa, dra, trycka/pressa, ryggfällning, knäböj, utfall, armhävning, rotera, bålkontroll.

Ansträngningsnivån ska ligga på "mycket, mycket ansträngande" till "mycket ansträngande".

Passet är ca 45 minuter.

 
 

Välkomna!


Anteo utvecklas av Defendo Sverige AB, 2007-2018 #72